Co to jest komunikacja marketingowa i na czym polega? 

by Redakcja Marketing PRO
Co to jest komunikacja marketingowa i na czym polega?

W obrębie marketingu funkcjonuje wiele pojęć, które dla osób bliżej niezwiązanych z tematem mogą brzmieć jak czarna magia. Są one szczególnie ważne dla tych, którzy prowadzą swój biznes i chcą samodzielnie poprowadzić część działań. Dlatego przyjrzyjmy się bliżej komunikacji marketingowej. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, co to jest komunikacja marketingowa i na czym polega oraz jak ją stworzyć.

Co to jest komunikacja?

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie, co to jest komunikacja marketingowa i na czym polega, zacznijmy od podstaw, czyli od komunikacji samej w sobie.

Możemy powiedzieć, że komunikacja to pewien proces, w którym dochodzi do wymiany informacji, myśli, uczuć, idei albo danych między jednostkami lub grupami za pomocą wspólnego systemu znaków, symboli, słów, gestów lub innych środków. Komunikacja może przybierać różne formy, takie jak werbalna, niewerbalna, pisemna i wizualna.

Elementy procesu komunikacji

Skoro wiemy już, że komunikacja to proces, to łatwo się domyślić, że na pewno składa się z jakichś elementów. Oto one:

  1. Nadawca i odbiorca – dwie główne strony komunikacji.
  2. Przekaz – to konkretna informacja lub zestaw informacji, które nadawca chce przekazać.
  3. Kanał – to środek, za pomocą którego przekaz jest dostarczany do odbiorcy.
  4. Kodowanie – to proces przekształcania przez nadawcę myśli lub informacji w zrozumiałą formę.
  5. Odkodowywanie – to proces, w którym odbiorca interpretuje przekaz.
  6. Szumy i zakłócenia – to wszystkie czynniki, które mogą wpłynąć na jakość i efektywność przekazu. 
  7. Sprzężenie lub informacja zwrotna – to nic innego, jak reakcje odbiorców na przekaz.

Podstawy podstaw mamy już za nami, dlatego czas przejść do konkretów!

Komunikacja marketingowa – co to jest?

Komunikacja marketingowa to zbiór różnorodnych działań, narzędzi i strategii, które przedsiębiorstwa wykorzystują do przekazywania informacji o swoich produktach, usługach, markach lub ideach do obecnych i potencjalnych klientów. Celem komunikacji marketingowej jest budowanie i utrzymywanie relacji z konsumentami, a także zwiększanie świadomości marki, generowanie sprzedaży i wzmacnianie lojalności klientów.

Rodzaje komunikacji marketingowej

W rodzajach komunikacji marketingowej możemy wyróżnić:

  • Zintegrowaną komunikację marketingową (IMC) – jest ona połączeniem różnych kanałów w jedną, spójną strategię.
  • Wewnętrzną komunikację marketingową – skierowana jest do pracowników firmy, a jej celem jest pomoc pracownikom w lepszym zrozumieniu misji i wizji firmy, jej celów i wartości.
  • Zewnętrzną komunikację marketingową – jest ona skierowana do klientów, dostawców, podwykonawców i innych zewnętrznych grup interesariuszy.
  • Komunikację B2C (business to customer) – jest skierowana bezpośrednio do konsumentów (odbiorców) końcowych.
  • Komunikację B2B (business to business) – skierowana do innych firm i organizacji, które są lub mogą być naszym klientem.
  • Nieformalną komunikację marketingową – to taka, która opiera się na przykład na przekazach ustnych i rekomendacjach pomiędzy klientami.

Elementy komunikacji marketingowej

Kluczowe elementy komunikacji marketingowej to:

  • Reklama: Płatne formy przekazu, które mają na celu dotarcie do szerokiej grupy odbiorców, np. reklamy w telewizji, radiu, prasie, internecie czy na bilbordach.
  • Promocja sprzedaży: Krótkoterminowe działania mające na celu zwiększenie sprzedaży, np. rabaty, kupony, konkursy, programy lojalnościowe.
  • Public relations (PR): Działania mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach publiczności, np. relacje z mediami, sponsoring, komunikacja kryzysowa.
  • Marketing bezpośredni: Bezpośrednie komunikowanie się z konsumentami za pomocą różnych kanałów, takich jak e-mail, telemarketing, katalogi, SMS.
  • Marketing internetowy: Wykorzystanie narzędzi online do promocji produktów i usług, np. marketing w mediach społecznościowych, SEO, content marketing, kampanie PPC.
  • Sprzedaż osobista: Bezpośrednie interakcje między przedstawicielem firmy a klientem, które mają na celu sprzedaż produktów lub usług.
  • Branding: Działania związane z budowaniem marki, jej tożsamości i wartości, które mają wyróżniać firmę na rynku.

Jak stworzyć komunikację marketingową?

Do stworzenia komunikacji marketingowej zawsze wiedzie kilka kroków, przez które warto przejść. Część z nich powinniśmy pokonać tak naprawdę już na etapie tworzenia strategii marketingowej, część z nich warto przypominać sobie każdorazowo przy tworzeniu np. kampanii reklamowej.

1. Określenie celów komunikacji marketingowej – powinny być określone według reguły SMART. Sprecyzowane, mierzalne, osiągalne/atrakcyjne, realne i określone w czasie – oraz ich rodzajów.

2. Wybór grupy docelowej – czyli odbiorców naszej komunikacji (w zależności od branży może być ona jedna, bardzo dokładnie sprecyzowana lub kilka). 

3. Analiza konkurencji – dobrze jest wiedzieć, co w trawie piszczy i w jaki sposób komunikuje się ze swoimi odbiorcami nasza konkurencja.

4. Wybór kanałów komunikacji – jeśli w sieci, to Facebook, Instagram czy LinkedIn. Warto wziąć pod uwagę także tradycyjne kanały (ich dobór zależy od określonych wcześniej grup docelowych).

5. Planowanie i tworzenie treści – opracowanie jasnych, przekonujących i atrakcyjnych komunikatów marketingowych i wybór formy ich przekazu.

Co dalej? Gdy przejdziemy powyższe kroki, stworzymy w ten sposób małą strategię komunikacji. Pozostaje nam już tylko wdrożenie komunikacji, monitorowanie i mierzenie efektów naszych działań, a następnie ich optymalizacja, czyli wdrażanie poprawek. Chcesz wiedzieć więcej? Koniecznie sprawdź nasz artykuł o strategii marketingowej.

Podobne artykuły

Zostaw komentarz

Strona używa ciasteczek, żeby lepiej dopasować optymalizować content. Akceptuje Więcej