Jak wycenić publikację artykułu sponsorowanego?

by Patrycja PRO
artykuł sponsorowany

Tworzę ofertę i ustalam cenę – proste. Okazuje się, że dla wydawców, którzy do tej pory nie oferowali publikacji artykułów sponsorowanych, nie jest to sprawa oczywista – zwłaszcza, kiedy zaczynają współpracę z agencjami.

Pośrednicy

Dla wydawców współpraca z pośrednikami (platformami content marketingowymi, agencjami itd.) jest na ogół dobrym rozwiązaniem. Z ich usług korzysta wielu klientów, co dla właścicieli stron może się to przełożyć na większą ilość zleceń. Problem pojawia się w momencie ustalania warunków, kiedy nie wiemy, jaką określić cenę za artykuł. W przypadku dodawania oferty na platformach, sprawa jest nieco ułatwiona, ponieważ zazwyczaj w systemie otrzymujemy sugerowaną cenę. Jednak jeżeli chcesz samodzielnie ustalić stawkę, to musisz pamiętać o paru rzeczach. 

Sprawdzenie cen

Najprościej sprawdzić ceny u ogólnodostępnych pośredników, którzy oferują klientom publikacje na kilkunastu tysiącach stron. To prawdziwa kopalnia wiedzy odnośnie tego, jak wygląda rynek wydawniczy pod kątem artykułów sponsorowanych. Należy jednak pamiętać o zawartej w cenach marży – nie są to stawki wydawców 1:1. Nie zmienia to faktu, że jest to szansa, aby rozeznać się w widełkach cenowych. 

Kategoria i typ strony

Jeżeli porównujesz ceny, to rób to tylko i wyłącznie w swojej kategorii tematycznej oraz pod względem typu strony. Inaczej będą rozkładały się stawki wśród portali specjalistycznych, branżowych (np. medycznych redagowanych przez specjalistów), których jest mniej, niż w przypadku serwisów lifestylowych, gdzie konkurencja jest zdecydowanie większa. W tej sytuacji artykuły na stronach branżowych mogą zostać wyżej wycenione. Ponadto warto zwrócić uwagę z jakim portalem mamy do czynienia pod względem jego marki. Jeżeli jesteś początkującym wydawcą, to trudno porównywać się do portali premium (np. internetowe wydania periodyków) i ustalać ceny w okolicach 1000 zł i więcej.

Wartość strony pod kątem SEO

Jeżeli publikacja jest elementem procesu link buildingu (czyli artykuł zawiera link do strony reklamodawcy), to reklamodawca przy wyborze serwisu będzie uwzględniał jego wartość pod kątem SEO. Jednym z przykładowych czynników branych pod uwagę są ruch i widoczność, co stanowi bardzo duże uproszczenie, ale dla wydawcy na tym etapie najważniejsza jest świadomość. Porównuj cenowo strony z podobnymi parametrami. 

Zróżnicowane oferty

Nie ograniczaj się do jednej oferty, dzięki czemu możesz przetestować kilka wariantów cenowych w zależności od zawartości publikacji. Ilość linków, liczba dni na stronie głównej, czas publikacji, wsparcie mediów społecznościowych – to może przyczynić się do podwyższenia stawki za publikację. Nie kumuluj wszystkich bonusów, dając w zamian jedną wysoką cenę.

Na koniec należy pamiętać, że określenie stawki za publikację to sprawa indywidualna i przede wszystkim uzależniona od oczekiwań wydawcy – nie tylko w kontekście ceny, ale także ilości zleceń. Jeżeli współpracujesz z agencjami, to warto dywersyfikować źródła zarobków i nie ograniczać się tylko do jednego podmiotu – nawet jeśli dostarcza ci ono zadowalającą ilość zleceń. 

Podobne artykuły

1 Komentarz

Teoria Biznesu 24 kwietnia 2020 - 14:38

Portale typu Whitepress same proponują jaką cenę podać pod ofertą. Nieraz jest to kwota zdecydowanie za mała do pracy jaką włozyliśmy w portal. Tematyka rozrywkowa mająca 10 razy więcej wejść może publikować materiały znacznie taniej niż portal biznesowy mający mniejszą rzeszę czytelników. Warto pomyśleć czy obniżenie ceny i zrobienie ze strony presel page nie wpłynie negatywnie na jej wartość za kilka miesięcy.
Liczy się jakość zamówień nie ich ilość.

Zostaw komentarz

Strona używa ciasteczek, żeby lepiej dopasować optymalizować content. Akceptuje Więcej