Co zmieni się w marketingu i social mediach w tym roku? Czas na trendy marketingowe 2025! Z pewnością dużą rolę odegra w tym wszystkim ekologia i zrównoważony rozwój. Nie może zabraknąć też szczerości, transparentności i innowacji. Spojrzyjmy na kilka rzeczy, które z pewnością przyniesie nam 2025 rok w naszej branży. Zapraszamy na przegląd trendów marketingowych 2025!
Trendy marketingowe 2025 – przyjrzyjmy się im bliżej
Co roku pojawiają się artykuły prognozujące trendy marketingowe, których możemy się spodziewać w kolejnym roku. My stawiamy na rzeczy bardziej niż pewne i sprawdzone info, dlatego poniżej znajdziesz listę naszych tzw. pewniaczków, czyli co na pewno będzie miało znaczenie w tym roku oraz czego możemy się spodziewać.
Zrównoważony rozwój
100 topowych marek na świecie aż 193 miliardy dolarów swojej wartości zawdzięcza zrównoważonemu rozwojowi. Według najbardziej ostrożnych szacunków, segmenty rynku konsumentów nastawionych na wartości ESG urośnie do 2030 r. o 7% (z 22% w 2023 do 29%).
Społeczność twórców
Influencer marketing ma się dobrze i będzie tak dalej. W tym roku marki powinny postawić na twórców, którzy zrzeszają wokół siebie lojalnych i bardziej świadomych odbiorców. Przed marketerami pojawia się więc trudne zadanie, choć wielu z nich niejednokrotnie pokazało, że wie, jak podejść do tematu. Chodzi mianowicie o taką współpracę z twórcami, która pozwala im dalej tworzyć swoje treści, na swój unikalny sposób, bez efektu “tablicy reklamowej” w socialach.
Poszerzanie horyzontów
Możliwości rozwoju bywają ograniczone, ale tak naprawdę wiele zależy od tego, czego dana firma chce, na co jest sobie w stanie pozwolić oraz jak bardzo zaryzykować. Poszerzanie swoich kategorii produktów, usług czy grupy odbiorców zawsze wiąże się z ryzykiem, jednak może okazać się strzałem w dziesiątkę. W tym roku możemy spodziewać się, że firmy będą szukać takich miejsc, gdzie jeszcze mogą się znaleźć i dotrzeć szerzej do klientów. Dla przykładu Oreo i Ferrero wprowadziły lody do sprzedaży, a Samsung pojawił się w dyskontach. Odważnie!
Retail Media Networks
Ekrany reklamowe działają i będą działać dalej! Ten segment reklamy wciąż się rozwija i ma naprawdę duży potencjał. Są to platformy reklamowe, jak strony i aplikacje sklepów, ale także różnego rodzaju cyfrowe nośniki w sklepach i poza nimi. Jednym słowem wszystkie działania mediowe offline i online, wprowadzone przez sprzedawcę.
Jakie są zalety Retail Media Networks?
- lepsza personalizacja i trafianie do odpowiedniej grupy docelowej;
- docieranie do klienta na każdym etapie lejka zakupowego, także w trakcie zakupu;
- połączenie reklamy z doświadczeniem zakupowym;
- wyższy wskaźnik konwersji;
- zwiększenie zaangażowania klientów;
- poszerzenie kampanii omnichannel.
ROI first
Social media wciąż będą wiodły prym jako narzędzie reklamy, jednak firmy będą musiały zmienić nieco podejście i wybrać lepszą drogę, aby się zareklamować. Co im w tym pomoże? Oczywiście ROI, czyli zwrot z inwestycji. Budżet reklamowy jest ograniczony, a firmy wcale nie muszą być wszędzie, a przynajmniej nie w tym samym stopniu. Na przykład marki celujące w najmłodsze pokolenie raczej nie będą pompowały ogromnych pieniędzy w Facebooka, tylko raczej w Instagrama i TikToka.
Social SEO
Wyszukiwarka Google nie jest już głównym źródłem wyszukiwania informacji, a na pewno nie dla najmłodszego pokolenia użytkowników internetowych. Ci coraz chętniej szukają na TikToku i Instagramie oraz za pomocą generatywnej AI. Z tego powodu social SEO stanie się kluczowe. Warto zadbać m.in. o właściwe słowa kluczowe w postach i o odpowiednie hasztagi. Co ważne, lepiej postawić na jakość, a nie ilość, szczególnie w przypadku hashtagów, które ustępują coraz bardziej słowom kluczowym w treści postów i to na nich najbardziej należy skupić uwagę.
Autentyczność i wiarygodność
Puste frazesy już niemal nikogo nie interesują, a na pewno nie pokolenia Z czy X, które oczekują od marek i twórców internetowych (influencerów) wartości, z którymi mogą się utożsamiać. Przy czym zależy im na autentyczności i wiarygodności. Sam produkt wysokiej jakości nie wystarczy, aby przyciągnąć i utrzymać klientów. Z pewnością jest to trend, który powinien z nami pozostać na długo.
Trendy w e-commerce
Klienci są coraz bardziej wymagający, a ci, którzy chcą sprostać tym oczekiwaniom, naprawdę muszą się postarać.
Personalizacja
– W 2025 możemy się spodziewać pełnego nastawienia na personalizację produktów i usług pod potrzeby i pragnienia konsumentów, a co za tym idzie – rośnie znaczenie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w tym zakresie.
Zakupy głosowe
– Kupujący coraz chętniej wykorzystują głos i asystentów głosowych do dokonywania zakupów. Amazon umożliwia wykorzystanie do tego Alexy, a Sephora w aplikacji mobilnej pozwala klientom dokonywać zakupów głosowo.
Social Commerce
– Social media coraz chętniej wykorzystywane są do sprzedaży produktów. Połączenie sklepu internetowego z Instagramem czy TikTokiem pozwala dotrzeć do nowej grupy potencjalnych klientów. W tę stronę poszła już np. firma Nike.
Zrównoważony rozwój
– Zrównoważony rozwój, ekologia i odpowiedzialność. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i coraz uważniej przyglądają się firmom, którym oddają swoje pieniądze. Z tego powodu chcąc być konkurencyjnym w tym roku, warto postawić na recykling i ekologię.
Ochrona danych
– Użytkownicy coraz odpowiedzialniej podchodzą do ochrony swoich danych osobowych i tego samego oczekują od firm, które ich danymi zarządzają. Warto zadbać więc o bezpieczeństwo danych wrażliwych klientów.
Omnichannel
– Łączenie różnych kanałów sprzedaży będzie w tym roku kluczowe. Firmy muszą zwrócić szczególną uwagę na spójność komunikacji i cen, a także na ewentualne problemy, które klienci mogą napotkać, aby sprawnie i szybko móc je wykluczyć lub rozwiązać.
Live streaming
– Tu prym wiodą Chiny, a na platformie TikTok możemy znaleźć wiele transmisji, podczas których panie prezentują ubrania i opowiadają o nich. Niektóre z nich robią to niemal maszynowo. Ubierają, pozują, zdejmują i ktoś podaje im od razu do założenia kolejne ubranie. W Polsce transmisje na żywo stają się coraz bardziej popularne. W live streamingu można również reklamować usługi, także te premium. Kantar podkreśla, że reklama w modelu wideo na żywo najlepiej sprawdza się w odniesieniu do małych i szybko rotujących produktów, jednak stanowi szansę dla każdej branży.
Zachęcamy do przyjrzenia się bliżej raportowi Kantar (całość dostępna w języku angielskim), w którym znajdziesz wszystkie trendy marketingowe na 2025 rok. A jakie trendy marketingowe 2025 najbardziej Ciebie zainteresowały?
Źródło grafiki: freepik.com