Wszystko o fontach i typografii w marketingu

by Patrycja PRO

Tworząc tekst, pewnie w pierwszej kolejności skupiasz się na jego treści i tym jaką wartość dla czytelnika niesie on ze sobą. Tymczasem nawet najlepszy przekaz może nie dotrzeć do adresata, jeśli ten napotyka trudności z jego przyswojeniem. W przypadku tekstów marketingowych publikowanych w różnych źródłach, można przyjąć zasadę jak Cię widzą, tak Cię czytają. Jak zatem sprawić, by Twoje treści były wygodne w odbiorze i estetycznie skomponowane? Wystarczy, że weźmiesz sobie do serca nasze dzisiejsze rady i wdrożysz je przy realizacji swoich kolejnych projektów.

Font, czcionka i krój pisma

W dzisiejszej marketingowej rzeczywistości, wiele osób ma poczucie, że słowo czcionka jest już passe i zastępuje je bardziej zachodnio brzmiącym określeniem font. Jednak czy na pewno tych określeń można używać wymiennie? Zaglądając do słownika języka angielskiego można utwierdzić się w przekonaniu, że to poprawne. Jak to zwykle bywa, rzeczywistość bywa jednak nieco bardziej skomplikowana. W pierwotnym znaczeniu pod pojęciem czcionki rozumiało się metalową sztabkę, na której znajdowała się wypukła litera. Taką sztabkę pokrytą farbą drukarską odciskano następnie na papierze. Tak literka po literce tradycyjną techniką drukowano teksty. Pojęcie fontu pojawiło się długie lata później i oznacza ono cyfrową postać pisma, każdy jego poszczególny znak zaprojektowany w postaci wektora lub bitmapy. Czym zatem jest krój pisma? To fachowe określenie tego, co przeciętny użytkownik najczęściej rozumie pod pojęciem czcionki. Krój pisma to charakterystyczny obraz zbioru znaków pisma o wspólnych cechach graficznych, takich jak styl, rytm, czy proporcje. Najbardziej popularnym rozróżnieniem krojów pisma jest podział na czcionki szeryfowe i bezszeryfowe:

  • Krój szeryfowy – szeryfy to ozdobniki w postaci kresek, które podnoszą walory dekoracyjne czcionki. Kroje szeryfowe wywodzą się ze starożytnego Rzymu i nawiązują do tradycji wykuwania w kamieniu napisów przy pomocy dłuta. Kroje szeryfowe sprawiają wrażenie bardzo klasycznych i eleganckich, jednak przy nieodpowiednim doborze i formatowaniu tekstu, mogą sprawiać czytelnikowi trudności z odbiorem tekstu.
  • Krój bezszeryfowy – to krój pozbawiony szeryfów, czyli wspomnianych wcześniej ozdobnych kresek. Czcionki bezszeryfowe są idealne do tworzenia tekstów na potrzeby internetu, ponieważ artykuły w których zostały zastosowane są bardziej przejrzyste i przyjazne czytelnikowi. Są prawidłowo wyświetlane przez ekrany różnej rozdzielczości, nawet te najbardziej archaiczne.

Font Katowice – Stary Dworzec Kolejowy

Znaki charakterystyczne

Pismo odzwierciedla charakter. Nie tylko człowieka, spod ręki którego wychodzą poszczególne znaki i słowa, ale również marki, projektu a nawet miasta. Najlepszym na to dowodem jest inicjatywa katowickiego Medialabu, który stworzył font Katowice i krój pisma Pischinger, które w swojej estetyce odwołują się do indywidualnego i niepowtarzalnego charakteru stolicy Górnego Śląska. Kto choć raz gościł w Katowicach, z pewnością dostrzeże w tej realizacji inspiracje płynące z architektury, sztuki ludowej, a także górniczej tradycji tego niezwykłego miasta.

Wybrana przez Ciebie czcionka, powinieneś traktować właśnie jako taki element charakterystyczny tworzonych przez Ciebie treści i materiałów. Jest kilka ważnych zasad, których powinieneś się trzymać: 

  • dokonując wyboru dostosuj czcionkę do charakteru swojej marki, strony, a także przekazywanej treści,
  • gdy już wybierzesz odpowiednią czcionkę, pamiętaj także o zastosowaniu zabiegów formatowania – ważny jest nie tylko krój pisma, ale także jego wyrównanie, odstępy pomiędzy poszczególnymi wierszami, wielkość czcionki, jej kolor, ale też to jak wyróżnia się na tle i komponuje z pozostałymi elementami identyfikacji wizualnej,
  • wyeksponuj poszczególne fragmenty odpowiednio wykorzystując pogrubienie, pochylenie, wyróżnienie czy podkreślenie,
  • co za dużo, to niezdrowo – unikaj przesady, nie łącz ze sobą zbyt wielu rodzajów czcionek,
  • jeśli owoce swojej pracy publikujesz w Internecie to pamiętaj, że najlepiej wybrać czcionkę bezszeryfową, a jej optymalna wielkość to 14 – 16 px.

 

Font Katowice – Dworzec Kolejowy

Skąd pobierać darmowe czcionki?

Wiesz już jaką czcionkę powinieneś wybrać i jak dostosować ją do potrzeb czytelnika, ale w Twojej głowie pewnie rodzi się pytanie: skąd ją wziąć? W sieci istnieje mnóstwo źródeł oferujących darmowe czcionki do pobrania. W tej kwestii panuje jednak klęska urodzaju, więc byś mógł zaoszczędzić czas przeznaczony na szukanie odpowiedniego rozwiązania, przedstawiamy Ci pięć, według nas najlepszych, źródeł darmowych czcionek!

  • Font Squirrel – to serwis umożliwiający pobieranie darmowych czcionek o wysokiej rozdzielczości. Większość z dostępnych tam propozycji posiada licencję, która umożliwia wykorzystanie czcionki również do celów komercyjnych. Serwis oferuje także użyteczne narzędzia, takie jak np. Webfont Generator przeznaczony do tworzenia własnych czcionek, oraz Font Identifier, który pomaga rozpoznać czcionki będące np. elementem jakiejś grafiki.
  • Google Fonts – to zazwyczaj pierwszy z wyników, który pojawia się w wyszukiwarce, gdy zadasz pytanie o darmowe czcionki. Google Fonts to ogromna biblioteka zawierająca ponad 800 rodzin czcionek w różnych wariantach, poczynając od szeryfowych, poprzez bezszeryfowe, aż po te imitujące pismo ręczne. Google Fonts to otwarte źródło, z którego zasobów możesz korzystać wedle swoich potrzeb.
  • Behance – nie jest to w zasadzie bank czcionek, a witryna w której projektanci i graficy mogą umieszczać swoje prace i portfolio. W rzeczywistości jednak wielu twórców udostępnia swoje projekty – w tym stworzone przez siebie czcionki- za darmo. Właśnie dzięki temu, czcionki które możesz znaleźć na Behance są niezwykle oryginalne i unikatowe.
  • 1001 Fonts – choć nazwa tej witryny sugeruje, że można w jej zasobach znaleźć nieco ponad 1000 czcionek, to w rzeczywistości oferuje ona 9,000 projektów, a ta baza stale się rozrasta. Na stronie znajdziesz wiele kolekcji wysokiej jakości czcionek na różnych licencjach, z których możesz korzystać również w celach komercyjnych.
  • FontSpace – ta strona oferuje naprawdę pokaźną kolekcję ponad 32 000 czcionek stworzonych przez 2 100 projektantów. Możesz skorzystać z FontSpace jeśli lubisz mieć duży wybór i szukasz odpowiedniej czcionki do tworzonego przez Ciebie projektu. Gdy chcesz otrzymać dodatkowe korzyści np. w formie rekomendacji, czy sposobności tworzenia własnych kolekcji, polecamy Ci rejestrację w serwisie. To pozwoli Ci w pełni wykorzystać jego możliwości.

Podobne artykuły

Zostaw komentarz

Strona używa ciasteczek, żeby lepiej dopasować optymalizować content. Akceptuje Więcej