Roblox to platforma, która znalazła się wysoko na liście narzędzi wykorzystywanych w marketingu firm, których celem jest dotarcie do młodej grupy odbiorców. Choć powstała dość dawno, bo w 2006 roku, to dopiero od niedawna zyskała popularność. Roblox stał się platformą dla advergames, czyli gier będących reklamą firmy, nawet jeśli nie promują bezpośrednio ich produktu czy usługi. Jak to działa, co cechuje platformę i jakie firmy wykorzystują jej możliwości? Czytaj dalej!
Co to jest Roblox?
Roblox to popularna platforma internetowa umożliwiająca użytkownikom tworzenie, udostępnianie oraz granie w gry stworzone przez innych. Jest to środowisko do budowania gier, które pozwala na projektowanie własnych światów i doświadczeń za pomocą narzędzi programistycznych, z głównym językiem skryptowym opartym na Lua.
W 2023 roku platforma odnotowała dziennie 68,4 mln zalogowanych użytkowników, którzy poświęcali na nią średnio 2,4 godziny. Według danych dostarczonych przez firmę, 21% graczy Robloxa ze 190 krajów świata ma mniej niż 9 lat. Grupa 9-12 lat stanowi taką samą część. Nieco mniej użytkowników ma 13-16 lat, a ci mający mniej niż 24 lata stanowią 23%. Co ciekawe, aż 80% graczy na Robloxie gra mobilnie. Europa to 28% graczy, Azja i Pacyfik – 23 %, a Stany Zjednoczone i Kanada – 22%.
Co charakteryzuje Robloxa?
- Tworzenie gier
Użytkownicy mogą korzystać z darmowego narzędzia o nazwie Roblox Studio do tworzenia swoich własnych gier i światów. Gry te mogą być różnego rodzaju – od prostych mini-gier po bardziej złożone produkcje.
- Społeczność
Roblox posiada olbrzymią społeczność, w której gracze mogą grać razem, dzielić się swoimi doświadczeniami i grać w gry innych twórców. Istnieją także funkcje czatu i grup, co wspiera interakcje między użytkownikami.
- Monetyzacja
Twórcy gier mogą zarabiać na swoich kreacjach za pomocą wirtualnej waluty zwanej Robux. Użytkownicy mogą kupować Robux za prawdziwe pieniądze i wydawać je na zakupy w grze, takie jak specjalne przedmioty czy ulepszenia.
- Bezpieczeństwo
Roblox jest popularny również wśród młodszych użytkowników, dlatego platforma posiada narzędzia do moderacji treści oraz funkcje kontroli rodzicielskiej.
Firmy na Robloxie
Coraz więcej firm decyduje się na prowadzenie kampanii (nie tylko promocyjnych dla produktów czy usług, ale też wizerunkowych) poprzez platformę Roblox. Wśród nich można znaleźć:
- ING Bank Śląski – bank stworzył grę edukacyjną „Miasto ING” w Roblox, gdzie rozwija temat bezpieczeństwa w sieci. Na początku trzeciego sezonu zaprosił dzieci do nowo powstałej Akademii Cyberbezpieczeństwa w Mieście ING. Otwarciu wirtualnej szkoły towarzyszył występ twórcy internetowego SmileSlow oraz nagranie teledysku na żywo z udziałem fanów w przestrzeni metaverse.
- Samsung – edukuje o cyberbezpieczeństwie w programie pt. „Stacja Galaxy. Bezpieczne miejsce w sieci”, stworzony we współpracy z nauczycielami.
- Skoda – stworzyła rowerową przygodę edukacyjną, w której na graczy czekają różne wyzwania.
- Oranżada Hellena – promocja produktu Oranżada Hellena Musssująca.
- Lubella – firma promowała nową linię płatków śniadaniowych Lubella Chrupersy oraz grę Chrupersy Arena, dostępną na platformie.
Szacuje się, że obecnie aktywnych jest ok. 500 gier reklamowych na platformie.
Platforma nie jest dostępna wszędzie
Roblox ma jednak pewne problemy. Jest zablokowany w Chinach (za antykomunistyczną propagandę) i w Korei Północnej, a w sierpniu 2024 roku został zablokowany także w Turcji, podobnie jak Instagram. Według uzasadnienia rządu, aplikacje te są niebezpieczne dla dzieci. Raczej nie chodzi tu o reklamy. Choć firma od początku swojego istnienia rozwija systemy zabezpieczające najmłodszych użytkowników, wciąż jest wiązana z problemem pedofilii i uwodzenia dzieci. Twórcy Robloxa podają, że w 2023 roku do Narodowego Centrum Dzieci Zaginionych i Wykorzystywanych w Stanach Zjednoczonych wysłali ponad 13 tys. zgłoszeń.
Treści udostępniane na platformie są sprawdzane przez sztuczną inteligencję i moderatorów, jednak przypominamy, że z platformy korzysta ok. 80 mln użytkowników dziennie, a w ostatnim kwartale 2023 roku Roblox przyjął 205 mld treści (tekst, audio, wideo). To naprawdę duża liczba treści.
Można powiedzieć, że platforma ma spory potencjał rozwoju i będzie ściągać do siebie kolejne firmy, które chcą dotrzeć do pokolenia Alfa, jednak wciąż będzie musiała przywiązywać dużą wagę do bezpieczeństwa ich najmłodszych użytkowników. A Ty co o tym sądzisz?