Współpraca z influencerami to jedno z najbardziej opłacalnych rozwiązań marketingowych ostatnich lat. Zauważyły to zarówno marki, jak i sami liderzy opinii, którzy prześcigają się w zdobywaniu nowych obserwujących. Jednak duża liczba followersów na Instagramie nie świadczy o tym, iż influencer faktycznie nim jest. Jak to rozpoznać?
Związek z zaangażowaniem
Prawdziwa, szczera relacja pomiędzy influencerem a odbiorcami opiera się głównie na zaangażowaniu (zresztą tak jak w przypadku każdej innej relacji). Dlatego niech nie zmyli Cię wysoka liczba, np. 300 tysięcy obserwujących. Sprawdź najpierw komentarze pod zdjęciami i polubienia – najczęściej powinno ich być wprost proporcjonalnie do followersów. Zbyt niski lub zbyt wysoki współczynnik zaangażowania świadczy o tym, że obserwujący albo polubienia zostały najprawdopodobniej kupione.
Wskazówka: w przypadku realnego influencera zdarza się, że współczynnik zaangażowania zmienia się – raz jest niższy, raz wyższy. To zależy od różnych czynników, m.in. długości posta pod zdjęciem czy czasu jego publikacji. Po prostu przeanalizuj kilka postów pod tym względem i w ten sposób wywnioskuj, z kim masz do czynienia.
Należy to skomentować
Zostajemy w temacie komentarzy. Jest sporo followersów, jest też sporo komentarzy pod zdjęciami – na pierwszy rzut oka wszystko gra. Ale wystarczy przyjrzeć się bliżej treściom komentarzy, by od razu zaobserwować, że nie są prawdziwe. Jeśli więc komentarze w większości zawierają w sobie tylko emotikony albo pojedyncze słowa lub zwroty, np. „Super!”, „Lubię to!”, „Pięknie!”, to znak, że nad ich treścią najprawdopodobniej czuwał oszukańczy robot.
Liczby na Instagramie
Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę podczas oceny wiarygodności instagramera, jest stosunek liczby postów do liczby obserwujących. Wiadome jest, że followersi pojawiają się wraz z postami, dlatego aby zdobyć ich pokaźną liczbę, należy na to poświęcić nawet kilka lat konsekwentnej aktywności. Sprawdź zatem, ile postów ma wybrany profil i zwróć przy tym uwagę na wielkość grona obserwujących. 3 posty na koncie i 10 tysięcy followersów? Coś tu nie gra.
Pozostając w temacie liczb
Tym razem pod lupę bierzemy zależność pomiędzy liczbą obserwujących a obserwowanych. Udowodniono, że prawdziwi influencerzy obserwują od 1 do 5% liczby swoich followersów. Znaczenie ma również to, kogo obserwują. W większości przypadków influencerzy obserwują osoby ze swojej branży, rodzinę i przyjaciół. Oczywiście są wyjątki, takie jak gwiazdy czy celebryci, którzy często mają po milion obserwujących, a sami przy tym obserwują tylko kilkadziesiąt profili lub nawet nikogo. To są jednak wyjątki potwierdzające regułę.
Wideo prawdę Ci powie
W zdemaskowaniu fałszywych influencerów pomoże też przegląd opublikowanych treści wideo. Pod każdym filmem widoczna jest liczba wyświetleń – powinna stanowić większość wszystkich followersów. W przypadku sporych odchyleń, także na tym polu może to być sygnał, że influencer znacznie podrasował liczbę swoich odbiorców.
Znaczenie ma także ogólny wygląd profilu. Jeżeli brak na nim zdjęcia profilowego, nie ma także opisu lub żadnego linka do strony internetowej, to może również wzbudzić podejrzenie.