Freelancer w marketingu – to warto wiedzieć, chcąc nim być

by Redakcja Marketing PRO
Freelancer w marketingu - jak nim zostać i z czym to się wiąże?

Jesteś kreatywny, dobrze zorganizowany, interesujesz się marketingiem, a może nawet masz jakieś doświadczenie, ale nie chcesz pracować na tak zwanym etacie? Freelancer w marketingu – to może być coś dla Ciebie! Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, na czym polega freelancing, jak zostać freelancerem, jakie są tego wady i zalety oraz w jakim obszarze marketingu możesz pracować jako freelancer. Zapraszamy do lektury!

Kim jest freelancer?

Freelancer to osoba pracująca na własny rachunek, realizująca zlecenia dla różnych klientów bez stałego związania z jednym pracodawcą. Działa na podstawie umów cywilnoprawnych, najczęściej zdalnie, zazwyczaj ciesząc się swobodą co do wyboru zleceń i organizacji czasu pracy.

Jak zostać freelancerem?

Z jednej strony odpowiedź na pytanie jak zostać freelancerem może być oczywista, z drugiej jednak wcale nie musi to być takie proste. Nie wystarczy bowiem rzucić pracy na etacie i założyć jednoosobowej działalności gospodarczej. 

Aby zostać freelancerem, warto:

1. Zacząć od zidentyfikowania swoich umiejętności. W czym jesteś dobry? Copywriting, tworzenie grafik, zarządzanie social mediami? A może reklamy? 

2. Zebrać w portfolio swoje dotychczasowe działania. Przykłady wykonanych prac, osiągnięcia, wyróżnienia czy dane analityczne, jeśli takie posiadasz.

3. Zastanowić się nad tym, czy masz wokół siebie osoby, które chętnie zostaną Twoimi klientami, kiedy zaczniesz pracować na własny rachunek. Jeśli nie, warto zastanowić się, skąd weźmiesz potencjalnych klientów i czy masz wystarczającą poduszkę finansową, aby przez jakiś czas utrzymać się bez pewnych zleceń. Pracę dla freelancera możesz znaleźć w sieci (np. Useme, Upwork, Fiverr).

4. Gdy masz już wszystko i wiesz, że chcesz zacząć pracować jako freelancer w marketingu, załóż jednoosobową działalność gospodarczą (możesz to zrobić przez Internet, bez wycieczek do urzędów) i działaj!

Lista ta wydaje się całkiem kompletna, gdyby nie to, że… nie jest. Teoretycznie nie potrzebujesz niczego więcej, aby zostać freelancerem. W praktyce jednak brakuje tu jeszcze jednej rzeczy. Podstawowej wiedzy o freelancingu. Z czym się wiąże? Jakie niesie za sobą korzyści i ryzyko? Jakiej wiedzy, poza oczywistą (zawodową) potrzeba, aby świadomie pracować w ten sposób?

Wady i zalety bycia freelancerem

Zalety bycia freelancerem:

1. Elastyczność – freelancer sam ustala godziny pracy i wybiera zlecenia.

2. Niezależność – brak stałego pracodawcy daje większą kontrolę nad karierą.

3. Różnorodność projektów – możliwość pracy dla różnych klientów i branż.

4. Praca zdalna – brak konieczności pracy z biura, można pracować z wydolnego miejsca z dostępem do Internetu.

Wady bycia freelancerem:

1. Brak stabilności – nieregularne dochody i brak stałych, długofalowych zleceń.

2. Samodzielność – konieczność samodzielnego zarządzania finansami, administracją i bardzo często także sprzętem wykorzystywanym do pracy, który sam musisz zakupić i serwisować we własnym zakresie.

3. Brak benefitów – brak świadczeń socjalnych, takich jak ubezpieczenie, płatne urlopy czy karta Multisport.

4. Niestabilność rynku – zależność od zapotrzebowania na konkretne usługi i sytuacji finansowej na rynku.

Wady i zalety, jakie są, każdy widzi. Gdyby się jednak pochylić nad każdą z tych list… To, co dla jednych jest zaletą, dla innych może być wadą. Z jednej strony sam wybierasz zlecenia, więc możesz wybrzydzać, ale jeśli masz ich mało, to czasem robisz rzeczy, których nie chcesz, ale musisz, aby się utrzymać. Dla innych samodzielność może być właśnie zaletą, bo czują się bezpiecznie i pewnie, kiedy sami zarządzają swoimi finansami, sprawami administracyjnymi itd. Warto spojrzeć na obie te listy ze swojej perspektywy i zastanowić się, czy freelancing na pewno jest dla nas. 

Czym można zajmować się jako freelancer w marketingu?

W branży marketingowej freelancerzy mogą się zajmować:

– Copywritingiem – tworzeniem treści na blogi, strony internetowe, media społecznościowe, do e-booków, ulotek czy hasła reklam.

– SEO i SEM – optymalizacją stron pod kątem wyszukiwarek, prowadzeniem kampanii Google Ads/Meta Ads.

– Social media marketingiem – zarządzaniem profilami w mediach społecznościowych (Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok), tworzeniem strategii treści, contentu i przygotowywaniem go do publikacji.

– Projektowaniem graficznym – tworzeniem do postów na social media, grafik reklamowych, logo, materiałów promocyjnych itd.

– E-mail marketingiem – tworzeniem i wdrażaniem kampanii mailingowych i newsletterów.

– Content marketingiem – strategią tworzenia wartościowych treści, które angażują odbiorców; recyklingiem treści, tworzeniem ich i planowaniem do publikacji w mediach.

– Analityką danych – analizą wyników np. kampanii marketingowych i optymalizacją działań.

Możesz wyspecjalizować się w jednej dziedzinie, jednak patrząc na zapotrzebowania działów marketingu w firmach, czasem warto jest wiedzieć i umieć nieco więcej. Niekiedy firmy nie mają budżetu na zatrudnienie dwóch różnych osób, więc mogą szukać kogoś, kto jest stricte copywriterem, ale też zajmuje się mediami społecznościowymi.

Freelancer w marketingu – być czy nie być?

Nie możemy jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy bycie freelancerem w branży marketingu jest lepsze niż w jakiejkolwiek innej. Nie powiemy Ci też, że bycie na własnej działalności jest lepsze od pracy na etacie. Wiemy za to, że możesz obie te rzeczy na początku łączyć. Jeśli jednak zdecydujesz się na freelancing, zawsze możesz zmienić zdanie – zamknąć działalność i wrócić na ciepły etat. 

Co ciekawe, nie zawsze to musi skończyć się w ten sposób. Niektóre firmy, zwłaszcza na stanowiska copywriterskie czy graficzne, poszukują osób, którym mogą długofalowo zaoferować umowę B2B i jest to dla nich wygodniejsze. Coraz częściej z umową tą wiąże się płatny urlop, L4 czy dodatkowe benefity. Nie ma tego złego, co na dobre by nie wyszło! Daj znać, czy freelancing jest dla Ciebie? A może już zarabiasz w ten sposób na życie?

Źródło grafiki: https://pl.freepik.com/

Podobne artykuły

Zostaw komentarz

Strona używa ciasteczek, żeby lepiej dopasować optymalizować content. Akceptuje Więcej