Praca w social media – to warto wiedzieć, chcąc tak pracować

by Redakcja Marketing PRO
Dowiedz się, na czym polega praca w social media i jak ją zacząć.

Praca w social media mogła wydawać się czymś niemożliwym naszym rodzicom, a już na pewno dziadkom. Dziś w tym obszarze można znaleźć wiele stanowisk, bez których działy marketingu mogłyby sobie nie poradzić. Czy wyobrażasz sobie dziś świat bez mediów społecznościowych? 

Kiedyś mawiano, że jak nie ma Cię na Facebooku, to nie istniejesz. Dziś podobne aluzje kieruje się w stronę wszelkich firm, które w obawie przed „nieistnieniem” chcą być wszędzie, gdzie tylko mogą – na Facebooku, Instagramie, LinkedInie, TikToku, X (dawniej: Twitter) czy nawet Pintereście. To dobrze dla tych, którzy szukają możliwości pracy w social mediach. A może Ty też szukasz pracy w mediach społecznościowych? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej!

Na czym polega praca w social media?

Praca w mediach społecznościowych obejmuje naprawdę wiele zakresów działań, a bycie specjalistą ds. social mediów tak naprawdę niewiele mówi i czasem może oznaczać zupełnie co innego w różnych przypadkach.

Do podstawowych obszarów tej działalności należą:

  • obmyślanie i tworzenie contentu (treści): posty (zdjęcia, rolki, infografiki);
  • opracowywanie strategii mediów społecznościowych i planowanie publikacji;
  • zarządzanie budżetem reklamowym, analizowanie wyników kampanii i przygotowywanie raportów;
  • moderacja: odpowiadanie na komentarze czy zostawianie reakcji (serduszek, kciuków w górę itd.), w tym budowanie zaangażowania i lojalności wobec marki;
  • monitorowanie wskaźników: liczba polubień, komentarzy, udostępnień, obserwujących itd;
  • research konkurencji, aktualnych trendów, rozeznanie w nowościach platform social mediów.

Czego potrzebujesz, aby praca w social media była Twoja?

Chcąc pracować w social mediach dobrze jest się wyróżniać: 

  • doskonałymi umiejętnościami komunikacyjnymi;
  • dobrą znajomością języka polskiego i poprawnej polszczyzny (ew. innego języka, w którym chcesz pracować);
  • kreatywnością i umiejętnością tworzenia atrakcyjnych treści, które przyciągną uwagę i zaangażują społeczność;
  • znajomością i umiejętnością wykorzystywania popularnych narzędzi do tworzenia grafik, rolek czy tekstów (Canva, CapCut, ChatGPT);
  • rozumieniem specyfiki mediów społecznościowych, a także emocji i potrzeb ich użytkowników;
  • umiejętnością robienia skutecznego researchu w sieci, analizowania danych i wyciągania wniosków, a następnie wdrażania potrzebnych zmian; 
  • umiejętnością zarządzania wieloma projektami jednocześnie;
  • szybkim reagowaniem na zmiany;
  • znajomością najnowszych trendów;
  • umiejętnością szybkiego rozpoznawania i rozwiązywania problemów.

Chcielibyśmy powiedzieć, że to tyle, ale przeglądając oferty na takie stanowisko pracy, możesz natknąć się na jeszcze jakieś wymagania, o których akurat nie wspomnieliśmy, choć jesteśmy pewni, że powiedzieliśmy o tych najważniejszych. 

Części z powyższej listy możesz oczywiście nauczyć się samodzielnie, jednak w CV składanym na taką ofertę pracy dobrze będą wyglądać:

– ukończone studia na kierunku: dziennikarstwo, socjologia, marketing i pokrewne (są już nawet kierunkowe specjalizacje, dotyczące social mediów);

– dodatkowe kursy, np. z obsługi programów do tworzenia grafik, wideo, tekstów, prowadzenia kampanii reklamowych;

– doświadczenie (of course 😉 ) na podobnym stanowisku – możesz również pochwalić się swoim profilem czy innym, który prowadziłeś(-aś) niezależnie.

Stanowiska pracy w social media

Przejdźmy teraz do stanowisk pracy, które mogą mieć osoby zajmujące się poszczególnymi obszarami mediów społecznościowych. Jak już wiesz, praca w social mediach obejmuje wiele zagadnień, a więc oferuje również różne stanowiska pracy, takie jak:

Social Media Manager (Manager ds. Social Mediów)

Odpowiada za tworzenie, wdrażanie i monitorowanie strategii obecności firmy w mediach społecznościowych. Zarządza zespołem, planuje kampanie, analizuje wyniki i dba o rozwój marki w mediach społecznościowych.

Content Creator (Twórca Treści)

Tworzy różnorodne treści na potrzeby social mediów, w tym teksty, grafiki, wideo czy animacje. Dba o to, aby treści były spójne z wizerunkiem marki i angażujące dla odbiorców.

Social Media Specialist (Specjalista ds. Social Mediów)

Zajmuje się codziennym zarządzaniem profilami firmy w mediach społecznościowych, publikowaniem treści, interakcją z użytkownikami, monitorowaniem wyników i analizą danych.

Community Manager (Manager Społeczności)

Odpowiada za budowanie i zarządzanie społecznością wokół marki. Prowadzi dialog z użytkownikami, moderuje dyskusje, rozwiązuje problemy i dba o pozytywny wizerunek firmy.

Paid Social Media Specialist (Specjalista ds. Reklam w Social Mediach)

Skupia się na planowaniu, tworzeniu i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych w mediach społecznościowych, takich jak Facebook Ads, Instagram Ads, LinkedIn Ads itp.

Social Media Analyst (Analityk Social Mediów)

Analizuje dane z kampanii social media, mierzy efektywność działań, tworzy raporty i rekomendacje na podstawie analizy wyników, pomagając w optymalizacji strategii.

Influencer Marketing Manager (Manager ds. Współpracy z Influencerami)

Odpowiada za nawiązywanie i zarządzanie współpracą z influencerami, planowanie kampanii z ich udziałem oraz monitorowanie ich efektywności.

Social Media Strategist (Strateg ds. Social Mediów)

Tworzy długoterminowe strategie obecności marki w mediach społecznościowych, analizuje trendy, określa cele, grupy docelowe i metody osiągania wyników.

Video Content Producer (Producent Treści Wideo)

Skupia się na produkcji materiałów wideo na potrzeby mediów społecznościowych, w tym scenariusze, nagrania, montaż i publikacja.

Social Media Consultant (Konsultant ds. Social Mediów)

Doradza firmom w zakresie strategii i działań w mediach społecznościowych, pomagając im efektywnie wykorzystać te kanały do osiągnięcia celów biznesowych.

Płace zależą od różnych czynników

Wymienione powyżej zakresy działania mogą się nieznacznie różnić w firmach, gdzie pracuje mniej osób i wymaga się, aby jedna osoba miała szerszy zakres obowiązków, niż wynikałoby to bezpośrednio z nazwy stanowiska. W małych firmach social media specialist czy manager może sam zajmować się wszystkimi obowiązkami, wynikającymi z prowadzenia mediów społecznościowych. 

W większych firmach w obszarze social mediów mogą działać dwie, trzy, a nawet więcej osób. Prawda jest też taka, że dziś nazwy stanowisk coraz częściej niewiele mówią o tym, czym faktycznie zajmuje się dana osoba. Warto mieć to na uwadze i na rozmowach o pracę dopytywać o faktyczny zakres obowiązków.

Zarobki w mediach społecznościowych 

Trzeba powiedzieć sobie wprost, że zarobki osób pracujących na stanowiskach związanych z mediami społecznościowymi są uzależnione od kilku czynników: 

  • staż pracy – doświadczenie,
  • wykształcenie,
  • województwo,
  • wielkość firmy. 

Zatem nie wszyscy będą zarabiać tyle samo. Jeśli pracujesz w dużym mieście, np. w Warszawie i w dużej firmie, Twoje zarobki mogą być większe niż kogoś, kto pracuje w małej firmie w Świętochłowicach. 

Według danych z wynagrodzenia.pl, Social Media Manager na poziomie specjalisty zarabia średnio 4448 zł netto. Początkujący na tym stanowisku zarabiają średnio 3547 zł netto, a starsi specjaliści średnio 5702 zł netto. W Internecie możesz sprawdzić pozostałe zarobki dla przykładowych stanowisk pracy w mediach społecznościowych.

Praca w social mediach czeka na Ciebie

Mamy nadzieję, że nasz artykuł odpowiedział na nurtujące Cię pytania i jesteś gotów do skierowania swoich kroków w kierunku kariery w mediach społecznościowych!

Praca w social mediach może być naprawdę satysfakcjonująca, różnorodna i pełna wyzwań. Trzymamy za Ciebie kciuki!

Źródło grafiki: https://pl.freepik.com/

Podobne artykuły

Zostaw komentarz

Strona używa ciasteczek, żeby lepiej dopasować optymalizować content. Akceptuje Więcej