Koncepcja prostych reguł
Najpierw koncepcję opisał K. Eisenharda i D. Sulla w artykule Strategy as Simple Rules opublikowanym w renomowanym czasopiśmie Harvard Business Review w styczniu 2001 r. Zauważyli, że aby szybko wykorzystywać szanse to strategię trzeba uprościć. Zamiast złożonych mechanizmów zarządczych należy użyć tzw. prostych reguł, które mówić co robić jak okazja się pojawi. Wyznaczają one granice, ale zostawiają dużo miejsca na elastyczność.
Są to bardziej drogowskazy, które pomagają utrzymać spójny kierunek działania, niż dokładna mapa działania. Pomagają podjąć szybką decyzję i dzięki temu zyskać przewagę nad konkurencją.
Najcześciej podawanym przykładem wdrożenia strategii prostych reguł jest General Electric! Jack Welch stworzył zasadę: „Jeśli nie jesteśmy na pierwszym lub drugim miejscu na rynku to opuszczamy ten rynek”.
Najważniejsze zasady, które trzeba określić:
- Jak zyskamy przewagę?
- Gdzie są granice?
- Jakie są priorytety?
- Ile mamy czasu?
- Jaka jest zasada wyjścia?
- Jak to działa w praktyce?
Na bazie artykułu “Proste reguły w złożonym świecie” z lutego 2013, który został opublikowany w Harvard Business Review Polska można wskazać trzy kroki:
- Zdefiniuj cele organizacji – np. wzrost udziału w rynku o 25%.
- Co jest „wąskim gardłem”, czyli zdefiniuj co przeszkadza w osiągnięciu celu.
- Określ jak będziesz sterował „wąskim gardłem”!
Pamiętaj! Reguły muszą być proste i odnosić się do doświadczeń Twojej organizacji. Nigdy nie próbuj nawet opisać wszystkiego. Mniej znaczy lepiej, więc określ maksymalnie kilkanaście reguł!