User Generated Content – co to jest i jak działa?

by Redakcja Marketing PRO
User Generated Content - co to jest I jak to działa na rynku e-commerce?

Kategoria User Generated Content była niegdyś kojarzona głównie z grami wideo. Obecnie jest to bardzo szerokie pojęcie, które dotyczy wielu dziedzin i jest wykorzystywane także w marketingu. Postęp technologiczny, rozwój Internetu i e-commerce pozwala dziś właściwie każdemu na tworzenie własnego contentu – nie tylko w najprostszej postaci tekstowej czy zdjęciowej, ale i bardziej zaawansowanej, na której można zarabiać. 

Co to jest UGC – User Generated Content – i na czym polega?

UGC (User-Generated Content) to, najprościej, treści tworzone i udostępniane przez użytkowników, a nie przez profesjonalnych twórców czy marki. Może to obejmować oprogramowanie, materiały graficzne, audio i wideo, teksty, zdjęcia, recenzje, ale także posty na mediach społecznościowych. 

Z perspektywy e-commerce – UGC to prosta droga do zwiększania liczby dostępnych produktów na marketplace’ach, ale nie tylko.

Kto może tworzyć User Generated Content?

Dziś właściwie każdy może być twórcą UGC. Nie tylko w najprostszym tego określenia znaczeniu, tworząc treści na social media, ale także będąc niezależnym twórcą, artystą. Teraz mamy dostęp do wielu narzędzi i rozwiązań, które pomagają w prowadzeniu działalności. Nie potrzeba już całego zespołu do osiągnięcia sukcesu. 

Ciągle powstają nowe sklepy i marketplace’y, które wspierają twórców na każdym poziomie zaawansowania projektu – od sprzedaży przez marketing po dystrybucję. Pozwalają one wejść na rynek i rozpocząć sprzedaż bez zakładania własnej strony internetowej, dbania o serwer, wtyczkę sklepową i wszystkie inne techniczne oraz prawne aspekty. Handel online stał się dostępny dla wielu ludzi, także pasjonatów, którzy mogą prowadzić swój biznes po godzinach pracy, na etacie albo po prostu uczynić z tego źródło swojego utrzymania.

Gdzie można znaleźć User Generated Content?

Dziś powstaje coraz więcej marketplace’ów, sklepów, które oferują twórcom miejsce, w którym nie tylko mogą sprzedawać swoje dzieła, ale i oferują im bardziej kompleksową obsługę. Takimi miejscami jest na przykład marketplace G2A.com czy Amazon. 

Największe wyzwania stojące przed marketplace’ami i sklepami

Mogłoby się wydawać, że największym wyzwaniem dla sklepów i marketplace’ów oferujących twórcom UGC miejsce do sprzedawania swoich produktów będzie zapewnienie im kompleksowej obsługi, która pozwoli im nie tylko sprzedawać, ale i reklamować.

Tymczasem stoi przed nimi nieco większe wyzwanie. Dziś, gdy – zwłaszcza przy pomocy AI (sztucznej inteligencji) – każdy może tworzyć własne produkty cyfrowe, e-commercy mogą być nimi zalane. Potrzeba dalszego rozwoju tego trendu, aby przy tej okazji powstały dobre narzędzia, umożliwiające sklepom weryfikację produktów cyfrowych i sprzedawców. 

Najnowsze trendy w UGC

Tokenizacja fizycznych assetów – zbieranie i tokenizowanie kolekcji (monet, zegarków, alkoholi). Tokenizacja umożliwia łatwiejszą sprzedaż i transfer własności tych fizycznych przedmiotów.

Regulacje, płatności oraz technologie antyfraudowe – kluczowe dla stabilności i bezpieczeństwa rynku.

Generative AI – za pomocą AI można stworzyć naprawdę przeróżne treści, ale niesie ona za sobą pewne zagrożenia. Masa niskiej jakości produktów cyfrowych pokazuje, jak istotne jest stworzenie mechanizm odpowiedzialnych za kontrolę tego typu treści. 

Wspomniane trendy mogą zmienić sposób funkcjonowania e-commerce. 

Case studies

Poniżej znajdziesz przykłady firm, które skupiły się na UGC i wykorzystywały go do swojego rozwoju. 

  1. Gumroad – marketplace, na którym działa już ponad 100 tysięcy twórców. 
  2. Roblox – platforma umożliwiająca użytkownikom tworzenie własnych gier i doświadczeń.
  3. Fortnite – gra, która umożliwia graczom tworzenie własnych map, na różnych trybach, które są udostępniane w publicznej bibliotece wszystkim użytkownikom.
  4. Overwolf – platforma umożliwia graczom tworzenie modów (modyfikacji) i dzielenie się zyskami z ich sprzedaży.
  5. Wattpad – platforma dla pisarzy, zorientowana głównie na tematykę fanfiction. Użytkownicy mogą bezpłatnie publikować tam swoje treści, które mogą być dostrzeżone przez większe studia, jak Netflix czy własne studio Wattpada, i zekranizowane.

UGC to także zasługa influencerów i mniejszych kont

Pisząc o User Generated Content, nie moglibyśmy nie wspomnieć o osobach, które także tworzą treści, za które im się płaci. Nie są nimi jednak produkty jako takie. Influencerzy zawierają z markami umowy, których założenia zwykle opierają się na tym, że marka dostarcza produkt czy usługę, a influencer robi zdjęcia, nagrywa materiały z testowania i publikuje je na swoich mediach społecznościowych, polecając swoim odbiorcom. Niekiedy przesyła tylko materiał wideo do publikacji przez markę, m.in. w zależności od zasięgów influencera i umowy, którą zawarli.

Jak wiemy, stawki influencerów, zwłaszcza topowych, mogą być zawrotne. Właśnie dlatego mniejsze, początkujące marki coraz częściej decydują się także na właścicieli mniejszych kont, których pełnoprawnymi influencerami nazwać jeszcze nie można, choć mają ambicje, aby nimi zostać. Jest to dla marek tańsza alternatywa stworzenia dla siebie UGC.

A co Ty sądzisz o User Generated Content? Wykorzystujesz go jako firma, marka do swojego rozwoju? Daj znać!

Podobne artykuły

Zostaw komentarz

Strona używa ciasteczek, żeby lepiej dopasować optymalizować content. Akceptuje Więcej