Media społecznościowe to nie tylko źródło memów o politykach i narzędzie do szerzenia dezinformacji oraz propagandy. Coraz częściej za ich pomocą przypomina się o ważnych wydarzeniach, w których możemy i powinniśmy brać udział, a na co pozwala nam ustrój demokratyczny. Sprawdźmy, jak w tym roku wykorzystywano media społecznościowe, aby zachęcać ich użytkowników do pójścia na wybory do Europarlamentu.
Jak promowano wybory do Europarlamentu w mediach społecznościowych?
Poniżej znajdziesz kilka przykładów wykorzystania Facebooka, Instagrama, X (dawniej Twitter) czy TikToka, w celu zachęcenia odbiorców do skorzystania z prawa oddania głosu w wyborach do Europarlamentu.
- Meta
W aplikacjach Mety na feedzie pojawiały się komunikaty przypominające o wyborach i o tym, aby oddać swój głos.
Co więcej, Meta od jakiegoś czasu umożliwia reklamowanie na swoich platformach kampanii, które dotyczą tematów społecznych, politycznych i wyborów. Ponieważ Meta dąży do tego, aby reklamy były przejrzyste, legalne i autentyczne, reklamodawcy muszą przejść proces zatwierdzenia takich materiałów.
- Influencerzy
Konta z wielkimi zasięgami na Instagramie (@michalmarszal czy @makelifeharder) w poprzedzających wybory tygodniach i dniach przypominali o dacie wyborów, zachęcali do głosowania i szerowali informacje na temat tego, jak zmienić miejsce głosowania i jak poprawnie oddać głos.
- Wirtualni influencerzy
Nie tylko żywe osoby wykorzystywały swoje media społecznościowe do promowania wyborów i zachęcania do oddania swojego głosu. To samo robiła wirtualna influencerka Meta_Queen. Zobacz jej wideo. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, to o wirtualnych influencerach pisaliśmy przy okazji tego artykułu.
- Serie podcastów z politykami
U kilku podcasterów można było wysłuchać rozmów z politykami, kandydującymi do Parlamentu Europejskiego, które udostępniali na popularnych platformach streamingowych i swoich mediach społecznościowych. Jednym z nich jest np. Żurnalista.
- Reklamy wideo
Tradycyjnie, komitety wyborcze poświęciły część środków na stworzenie materiałów wideo i opłacenie reklam na różnych platformach, np. na YouTube.
Zauważyłeś jeszcze jakiś ciekawy sposób promocji wyborów do Parlamentu Europejskiego? Podziel się z nami w komentarzu!
Źródło grafiki: https://pl.freepik.com/