Media społecznościowe stały się już nieodłączną częścią życia wielu z nas. Mówi się, że nowe pokolenia rodzą się ze smartfonem w ręku. Z kolei te tarsze coraz chętniej sięgają po dotykowe telefony i nieśmiało wkraczają w świat mediów społecznościowych. Na każdą z tych grup czyhają tam pewne niebezpieczeństwa, a same social media ulegają różnym zmianom. Jak sobie z tym poradzić?
O tym rozmawialiśmy z Polą Jonderko. Specjalistką, która od 2017 roku kreuje wizerunek firm w mediach społecznościowych i prowadzi dla nich szkolenia z zakresu mediów społecznościowych. Ma na swoim koncie wiele osób, którym pomogła odzyskać dostępy do zhakowanych profili. W ostatnim czasie specjalizuje się w audytach dotyczących prawidłowego zabezpieczenia kont w mediach społecznościowych. Zapraszamy!
Redakcja Marketing PRO: Zacznijmy od tego, czym są social media dla Ciebie? Jak byś je opisała i scharakteryzowała?
Pola Jonderko: Dla mnie social media są znakomitym komunikatorem i źródłem informacji. W obecnych czasach nie wyobrażam sobie bez nich funkcjonować, zarówno w biznesie, jak i prywatnie.
Media społecznościowe można scharakteryzować jako interaktywne platformy internetowe, które umożliwiają użytkownikom tworzenie i udostępnianie treści oraz komunikację z innymi osobami. Charakteryzują się one przede wszystkim dwukierunkową komunikacją. To oznacza, że użytkownicy nie tylko konsumują treści, ale także je tworzą i angażują się w interakcje z innymi użytkownikami.
Social media pełnią rolę narzędzia do budowania relacji, dzielenia się treściami oraz kreowania własnego wizerunku online. Stanowią platformę, na której możemy wyrażać swoje poglądy, pasje i zainteresowania, a także nawiązywać nowe kontakty i budować społeczność wokół interesujących nas tematów.
Jak szybko zmieniają się i ewoluują social media? Co zmienia się w nich najbardziej dynamicznie?
W mojej opinii social media ewoluują na tyle, na ile użytkownicy są w stanie dostosować się do zmian w poszczególnych mediach społecznościowych. Gdyby następowały one zbyt szybko, jako użytkownicy mielibyśmy spory problem, co obserwuję często przy zmianie algorytmów oraz wprowadzaniu nowych funkcji w social mediach. Moi klienci często mówią, że „nie nadążają za zmianami”. Jestem osobą, która bardzo szybko się uczy i chłonie nową wiedzę, dlatego dla mnie wiele nowości mogłoby następować szybciej, a z chęcią sama wdrożyłabym zmiany na poszczególne platformy, które mogłyby spowodować ewolucję. Kto wie (uśmiech).
Odnosząc się do drugiej części pytania – najbardziej zauważamy zmiany algorytmu na danych platformach i jak są one dynamiczne. Nowi użytkownicy, jeśli chcą osiągnąć sukces w mediach społecznościowych, muszą dostosować swoje działania właśnie do algorytmu, aby osiągnąć wysokie zasięgi. Dodatkowo, warto zauważyć, że tempo zmian w social mediach często determinuje rynek i konkurencja. Firmy, które szybko potrafią reagować na te nowości, często osiągają przewagę nad konkurentami. Dlatego istotne jest nie tylko śledzenie zmian, ale także aktywne dostosowywanie się do nich.
Jakie są obecnie, według Ciebie, największe realne zagrożenia w mediach społecznościowych, w ich użytkowaniu?
Największymi zagrożeniami w mediach społecznościowych są inne osoby, które celowo takie zagrożenia stwarzają. Jak kradzież naszych profili, kont firmowych, menadżerów reklam, danych osobistych, numerów kart firmowych, a za tym idzie – również środków finansowych.
To, co dodatkowo powoduje realne niebezpieczeństwo, to brak edukacji społeczeństwa w kwestii bezpieczeństwa w social mediach.
Często nie zabezpieczamy swoich kont przed niepożądanymi działaniami i, niestety, padamy ofiarą ataków hakerskich z powodu braku świadomości. Dodatkowo, rosnąca liczba cyberataków i coraz bardziej zaawansowane metody hakerów sprawiają, że bezpieczeństwo w sieci staje się coraz bardziej palącym problemem. Dlatego niezwykle istotne jest, aby użytkownicy mediów społecznościowych byli świadomi zagrożeń i regularnie aktualizowali swoje zabezpieczenia. Czyli korzystali z takich funkcji, jak uwierzytelnianie dwuskładnikowe czy świadome zarządzanie danymi osobistymi. Ponadto, organizacje oraz platformy społecznościowe powinny podejmować bardziej aktywne działania w zakresie edukacji swoich użytkowników i wykrywania, oraz eliminacji zagrożeń cybernetycznych.
Która grupa użytkowników mediów społecznościowych jest najbardziej zagrożona? Dzieci, młodzież czy osoby starsze?
Ja bym powiedziała, że każda grupa jest zagrożona, natomiast o tyle dobrze, że większość portali w mediach społecznościowych ma ograniczenia wiekowe. Niestety, wiem, że jest to łamane przez rodziców, którzy wcześniej już zakładają swoim dzieciom profile, np. na Instagramie. Dla przykładu, jedna z moich klientek zgłosiła się do mnie, że konto jej dziewięcioletniej córki zostało zhakowane. Jak dobrze wiemy, konto można posiadać od ukończenia trzynastego roku życia. Osoby w takim wieku nie są świadome tego, co oglądają, z kim mogą nawiązać kontakt oraz nie mają pojęcia o tym, jakie niebezpieczeństwa mogą na nich czekać w mediach społecznościowych.
Z kolei najstarsza grupa użytkowników jest również niesamowicie zagrożona. Hakerzy chcą uśpić ich czujność, np. przesyłając praktycznie takie same e-maile, jak te z Facebooka. W rezultacie dana osoba wpada w panikę, że np. jej konto zostanie usunięte, przez co klika w link i traci dostęp do konta. Młodzież oraz osoby dorosłe, które wyrastały na mediach społecznościowych, potrafią lepiej zabezpieczyć swoje profile w social mediach.
Niemniej jednak są one tak samo narażone, jak każda inna grupa wiekowa, ponieważ hakerów zazwyczaj interesują konta, a nie wiek użytkowników.
Dodatkowo warto zauważyć, że edukacja w zakresie bezpieczeństwa w mediach społecznościowych jest kluczowa dla wszystkich grup wiekowych. Świadomość potencjalnych zagrożeń oraz umiejętność rozpoznawania podejrzanych sytuacji mogą znacznie zmniejszyć ryzyko, że padniemy ofiarą ataku hakerskiego czy innego rodzaju oszustwa.
Na co powinniśmy zwracać szczególną uwagę podczas korzystania z mediów społecznościowych, co powinno wzbudzać w nas podejrzenia? Także w przypadku obserwowania, jak z mediów społecznościowych korzystają nasi bliscy, zwłaszcza ci należący do grupy najbardziej zagrożonych użytkowników SM.
Zakładając konta w mediach społecznościowych, podajemy bardzo dużo swoich personalnych danych, często do reklam podpinamy karty kredytowe. Niestety, nie pamiętamy o tym, żeby zrobić podstawowe zabezpieczenie, jakim jest uwierzytelnianie dwuskładnikowe, na adres e-mail i numer telefonu. To jest jeden z najczęstszych problemów, z którymi spotykałam się w pracy, gdy ktoś utracił dostęp do konta. Mówił mi, że było zabezpieczone tylko mailem, do którego na dodatek nie pamiętał danych dostępowych. Wiele osób traci również dostęp, ponieważ konto jednego z jego znajomych już zostało zhakowane. Osoba, która przejęła dostępy, robi to z kontami z listy znajomych, wysyłając wiadomości przeróżnej treści, np. „kliknij w link”, „wyślij mi blika”. W takich momentach, gdy znamy drugą osobę i widzimy, że wysyła nam w komunikatorze podejrzaną wiadomość, lepiej skontaktować się z nią drogą telefoniczną, aby zapytać, czy na pewno tego potrzebuje.
Z mojego doświadczenia wynika, że edukacja w zakresie cyberbezpieczeństwa w mediach społecznościowych jest kluczowa. Pomaga to świadomie korzystać z internetu i unikać zagrożeń. Oczywiście, żadne zabezpieczenia nie są idealne, ale możemy zrobić wiele, aby ograniczyć ryzyko. Ważne jest także, aby być czujnym i podejrzliwym wobec nietypowych, dziwnych wiadomości czy linków, nawet jeśli wydają się pochodzić od znajomych.
Czy, biorąc pod uwagę to wszystko, możemy się czuć bezpiecznie w sieci? Jeśli tak, co zrobić, aby to poczucie bezpieczeństwa było jak największe?
Uważam, że jeżeli mamy odpowiednią świadomość dotyczącą potencjalnych zagrożeń, możemy czuć się w miarę bezpiecznie. Bardzo wiele zależy od nas – w co klikamy, jakie strony/profile odwiedzamy, komu odpisujemy, bądź komu wysyłamy pieniądze. Jestem natomiast świadoma, że nagłaśnianie tego, aby być ostrożnym w mediach społecznościowych, jest podejmowane przez nieliczne organizacje, jak i mało kto w social mediach edukuje w zakresie cyberbezpieczeństwa w mediach społecznościowych. Platformy same w sobie, np. w odróżnieniu od banku, nie wysyłają powiadomień na temat tego, że wiadomość może być potencjalnym zagrożeniem. Takie sytuacje, jako użytkownicy, sami musimy rozpoznawać. Wielu moich klientów, po konsultacji ds. zabezpieczeń na ich profilach, stało się bardziej świadomymi użytkownikami danych platform. Mówią mi wielokrotnie, że sami powtarzają znajomym, żeby to podstawowe zabezpieczenie wdrożyć.
Pamiętajmy, że ochrona naszych danych osobowych jest kluczowa dla naszego bezpieczeństwa w sieci, dlatego warto podejmować świadome i odpowiedzialne działania. Po pierwsze, regularnie aktualizujmy ustawienia prywatności na naszych kontach, ograniczając dostęp do naszych danych osobowych. Po drugie, korzystajmy z dwuskładnikowej autoryzacji, aby zwiększyć bezpieczeństwo naszych kont. Dodatkowo, bądźmy świadomi zagrożeń i bieżących praktyk bezpieczeństwa w sieci poprzez edukację oraz śledzenie informacji na ten temat.
Czy możesz podzielić się z nami jakimś jednym pro-tipem, jak zabezpieczyć swoje konta w mediach społecznościowych?
Taki mój pro-tip sprzed roku, gdzie bardzo wielu twórców – głównie na Instagramie – w swoim bio miało wpisany adres mailowy, który służył im np. do kontaktu w sprawie współpracy. Jak później się okazywało, był on tym samym mailem, który służył do odzyskiwania konta. Dlatego polecam dla wszystkich kont założenie dedykowanego adresu mailowego, służącego do logowania i odzyskiwania dostępu. Ważne, aby hasło również było trudne do odgadnięcia – składało się z dużych liter, znaków specjalnych i cyfr.
Dodatkowo, co będę powtarzać w nieskończoność – unikaj klikania w podejrzane linki lub załączniki w wiadomościach na platformach społecznościowych, które mogą prowadzić do phishingu i tak, jak z e-mailem w bio – unikaj udostępniania zbyt wielu osobistych lub firmowych informacji publicznie, na swoich profilach w mediach społecznościowych. To może uczynić Cię łatwym celem dla cyberprzestępców.
- Media Relations – czy są nam jeszcze potrzebne?
- Wiedza marketingowa i umiejętności — gdzie je zdobywać?
- Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe w MŚP
- Angażujące treści w Social Mediach – jak je tworzyć?
- Platforma Roblox – fenomen reklamowy dla młodych