Mówi się, że odbiorcy czytają w Internecie komunikaty na różne sposoby, patrzą w konkretne miejsca, a inne omijają wzrokiem. Tytułowy Diagram Gutenberga to model zachowania odbiorcy obserwującego przekaz, np. tekst na stronie, ulotce, w folderze itp. Pokazuje, na czym skupia swoją uwagę i w jakiej kolejności, dzieląc przekaz na 4 części: Primary Optical Area, Strong Fallow Area, Weak Fallow Area oraz Terminal Area.
Primary Opticla Area to obszar, na który odbiorca zwraca uwagę w pierwszej kolejności. Z tego względu umieszcza się tam najczęściej grafikę, a jeszcze konkretniej – ludzką twarz, która, jak zostało to udowodnione naukowo, przyciąga najbardziej.
Strong Follow Area to tzw. obszar wzmocnionej uwagi. W tym miejscu warto umieścić wezwanie do akcji (call to action) lub ukazać korzyści w formie jakiegoś chwytliwego hasła.
Weak Follow Area jest częścią, na której użytkownik skupia najmniej uwagi, więc wszelkie ważne informacje należy odpuścić na rzecz tych dodatkowych, pobocznych, które jedynie dodają przekazowi atrakcyjności.
Terminal area – to teren docelowy. Internauta kończy zapoznawanie się z treścią w tym miejscu i musi określić, czy chce podjąć działanie. Dlatego powinno się tu znaleźć CTA z odpowiednim przyciskiem, formularz kontaktowy czy newsletterowy, baner itp., by móc z tego finalnie skorzystać.