Koncepcja 4P w marketingu mix

by Sandra PRO
4P marketing

Marketing mix to uniwersalna metoda planowania strategii marketingowej z punktu widzenia firmy. Stanowi kanwę dla nowoczesnych metod reklamowania. Składa się z elementów funkcjonowania firmy, które odgrywają ważną rolę w jej przetrwaniu, sukcesie i rozwoju: Product, Price, Place, Promotion, stąd nazwa – 4P.

Product (Produkt)

Nie ma marketingu bez sprzedaży, a sprzedaży – bez produktu. To wokół niego obraca się cała ta koncepcja i dzięki niemu ma sens. Produkt tworzony jest dla klienta, na podstawie jego potrzeb i oczekiwań. Jak rozpoznać te potrzeby? Skąd wiedzieć, czego oczekuje dana grupa docelowa? W tym celu należy przeprowadzić niezbędną analizę rynku. To podstawa do opracowywania produktu, który zawładnie sercem wielu konsumentów.

Price (Cena)

Nie można dogodzić każdemu – to zdanie ma swoje odzwierciedlenie także w przypadku ustalania poziomu cen produktów. Dopasuj ją do swojej grupy docelowej i jeżeli pozycjonujesz się jako marka premium, nie bój się już na początku ją podwyższyć. W przypadku masowej sprzedaży poziomy cen będą się oczywiście różnić, jednak nie zapominaj o tym, że cena ma być satysfakcjonująca dla obu stron transakcji. Co ważne: w tym elemencie nie chodzi jedynie o pierwotną wartość produktu, ale o ustalenie całej polityki cenowej, w skład której wchodzą m.in. promocje, wyprzedaże, rabaty czy kluby lojalnościowe.

Place (Miejsce)

Miejsce dla produktu związane jest z jego dystrybucją. Jak zawsze należy je dopasować do swojej grupy docelowej (tutaj pod uwagę weź przede wszystkim fakt, czy więcej osób będzie kupować stacjonarnie, czy online). Z drugiej strony jednak nie zapominaj o sobie – swojej marce. Jeśli pozostajesz w segmencie premium, najlepszą opcją będzie dla Ciebie dystrybucja selektywna (w ograniczonej liczbie miejsc i sprzedawców) lub wyłączna (jeden sprzedawca). W przypadku sprzedaży masowej produktów najczęściej pierwszej potrzeby wybierz dystrybucję intensywną.

Promotion (Promocja)

Najbardziej marketingowy element układanki. Produkt przeciętnej jakości może być chętniej wybierany przez tę samą grupę docelową za sprawą dobrej promocji. I odwrotnie: produkt najwyższej jakości bez przemyślanego marketingu przejdzie bez echa. Ważna w tym elemencie jest komunikacja z naszym odbiorcą.

 

 

 

 

 

Podobne artykuły

Zostaw komentarz

Strona używa ciasteczek, żeby lepiej dopasować optymalizować content. Akceptuje Więcej