Zarządzanie marketingowe – co warto o nim wiedzieć?

by Redakcja Marketing PRO
Zarządzanie marketingowe - co warto o nim wiedzieć?

Bez właściwego zarządzania marketingowego żadna firma nie mogłaby utrzymać się długo na rynku, odnosić sukcesów i realizować celów sprzedażowych. Jednak sam ten proces obejmuje wiele obszarów i może wymagać współpracy wielu różnych osób w firmie. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, czym jest zarządzanie marketingowe, jakie są jego główne obszary i fazy oraz dlaczego jest tak ważne.

Co to jest zarządzanie marketingowe?

Zacznijmy od podstaw, czyli odpowiedzi na pytanie, czym jest zarządzanie marketingowe. Jest to proces planowania, organizowania, kontrolowania i monitorowania wszelkich działań związanych z promocją, sprzedażą i dystrybucją produktów lub usług, których celem jest osiągnięcie wybranych celów biznesowych. 

Jest to także strategiczna funkcja zarządzania, która skupia się na zrozumieniu i zaspokajaniu potrzeb klientów oraz tworzeniu dla nich wartości. Wszystko to przyczynia się do zwiększenia sprzedaży, utrzymania lojalności klientów i osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na rynku.

Jakie są główne obszary zarządzania marketingowego?

Możemy wyróżnić kilka obszarów zarządzania marketingowego, a są to m.in.:

  • Analiza rynku i otoczenia biznesowego – wszystko po to, aby zrozumieć trendy, preferencje klientów i działania konkurencji.
  • Segmentacja rynku, targetowanie i pozycjonowanie – służą określeniu grupy docelowej, w celu precyzyjnego dostosowania oferty do ich potrzeb i preferencji.
  • Budowanie marki – tworzenie swojej tożsamości, unikatowości produktu bądź usługi, a także budowanie lojalności klientów. 
  • Opracowanie kotlerowskiego marketingu mix – czyli po prostu opracowanie produktu, ceny, miejsca (dystrybucji) i promocji.
  • Realizowanie działań promocyjnych – reklamy, public relations, sprzedaży osobistej, marketingu internetowego i wszelkich innych form komunikacji marketingowej.
  • Mierzenie efektywności działań marketingowych – analiza danych, wskaźników, raportów i dostosowywanie do sytuacji strategii działania.

5 faz zarządzania marketingowego

Poruszając temat zarządzania marketingowego, warto również wspomnieć o jego 5 fazach:

  1. Badanie efektywności marketingowej.
  2. Analiza i wybór finalnych rynków działania.
  3. Tworzenie perspektyw marketingowych.
  4. Opracowywanie planów marketingowych.
  5. Przygotowywanie i nadzorowanie działalności marketingowej.

Każda z tych faz jest równie istotna, bowiem stanowi punkt wyjścia do kolejnej. Gdy już na samym początku źle bądź niestarannie podejdziemy do tematu, na końcu może się okazać, że zmarnowaliśmy czas i zasoby. 

Dlaczego zarządzanie marketingowe jest ważne?

W skrócie, zarządzanie marketingowe jest ważne, ponieważ umożliwia firmom: 

  • budowanie relacji z klientami, 
  • generowanie popytu na swoje produkty lub usługi,
  • osiąganie celów biznesowych, 
  • odpowiednie optymalizowanie zasobów – ludzkich, czasowych i finansowych, 
  • zmienianie i dopasowywanie swoich działań do potrzeb i oczekiwań klientów,
  • budowanie marki na rynku,
  • rywalizowanie z konkurencyjnymi firmami.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w procesie zarządzania marketingowego, zawsze możesz skorzystać z pomocy agencji marketingowej, która wesprze Cię i poprowadzi. W tym celu możesz sprawdzić Agencję Marketingową WUNDERTEAM, która specjalizuje się m.in. w zarządzaniu działaniami marketingowymi i ich wdrażaniem. 

Podobne artykuły

Zostaw komentarz

Strona używa ciasteczek, żeby lepiej dopasować optymalizować content. Akceptuje Więcej