1,8K
Philip Kotler – ekonomista, matematyk i niekwestionowana legenda marketingu. W swojej książce Dziesięć śmiertelnych grzechów marketingu wymienił 10 najczęstszych błędów popełnianych przez przedsiębiorstwa w trakcie planowania oraz przeprowadzania działań marketingowych. Zebrałam je dla Ciebie poniżej. Sprawdź koniecznie i wyciągnij z nich dla siebie jak najwięcej.
- Firmy niedostatecznie skupiają się na rynku oraz klientach. Brakuje wnikliwego rozpoznania rynku, jego sektorów i ich hierarchizacji z perspektywy przedsiębiorstwa.
- Firmy nie rozumieją swoich potencjalnych klientów. Nie wykonują stosownych badań, aby rozpoznać ich potrzeby, oczekiwania i pozyskać informacje na ich temat.
- Firmy w nieprawidłowy sposób obserwują swoją konkurencję. Nie wiedzą, jak uzyskać nad nią przewagę, ponieważ nie mają wystarczających danych. Ponadto skupiają się na najbliższym otoczeniu konkurencyjnym, zamiast patrzeć szeroko.
- Firmy błędnie kierują swoimi relacjami z zainteresowanymi stronami. W przedsiębiorstwach panują niepoprawne relacje i występuje niezadowolenie ze współpracy.
- Firmy nie poszukują nowych okazji i szans. Realizacja słabych pomysłów, trzymanie się utartych i mało interesujących dla klientów schematów, mało oszczędności oraz marnotrawstwo, np. na etapie produkcyjnym, to główne błędne działania w tym aspekcie.
- Firmy nie przykładają się do planowania marketingowego. Brakuje w nim różnych elementów, np. analizy SWOT lub logiki.
- Firmy nie określają polityki produktów i usług. Aby temu przeciwdziałać, należy wprowadzić system, który będzie monitorował i oceniał produkty/usługi.
- Firmy nie skupiają się na budowie marki oraz kształtowaniu komunikacji z odbiorcami. Firma niczym się nie wyróżnia i nie przyciąga tym samym klientów.
- Firmy nie są dobrze zorganizowane. W tym aspekcie chodzi o niezorganizowanie ze strony pracowników różnego szczebla w dziale marketingu.
- Firmy nie korzystają prawidłowo z technik informacyjnych. Mają przestarzałe sposoby na pozyskiwanie informacji o klientach, które nie obejmują mediów społecznościowych, jak i całego internetu.