Model AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) przedstawia sposób oddziaływania przekazu reklamowego (treści, grafiki, zdjęcia) na odbiorcę, biorąc pod uwagę psychologiczne podstawy jego działania. Składa się z czterech rodzajów reakcji, które w zamiarze następują kolejno po sobie.
A – Attention (Zwrócenie uwagi) – w pierwszym etapie celem jest skoncentrowanie uwagi klienta. Należy to zrobić za pomocą chwytliwego hasła lub sloganu reklamowego, tytułu czy nagłówka ( w zależności od typu przekazu). Warto tam umieścić już korzyści, ważne informacje na temat produktu/usługi, przedstawić USP czy ubrać wszystko w oryginalną formę.
I – Interest (Zainteresowanie) – chodzi o wzbudzenie zainteresowania i zachęcenie do zapoznania się z dalszą częścią reklamy. Na tym etapie wykorzystuje się do tego np. lead artykułu, podhasło, jakaś zajawka. Podobnie jak w przypadku zwrócenia uwagi, umieszcza się tam korzyści i najważniejsze informacje.
D- Desire (Pożądanie) – czyli wzbudzenie w kliencie chęci do skorzystania z oferty/produktu i przekazanie wartościowych informacji z punktu widzenia klienta. To treść najważniejsza, właściwa, najszersza. Aby osiągnąć ten cel, wykorzystuje się takie elementy, jak np., język korzyści czy też techniki NLP.
A – Action (Akcja) – ostatni etap ma na celu podjęcie akcji przez odbiorcę, czyli kupno produktu, skorzystanie z oferty, skontaktowanie się, zapisanie do newslettera itp. Pomocne okażą się takie formy przekazu jak hasła, komunikaty i przyciski (buttony). Przekaz powinien być przejrzysty i przekonujący w odbiorze.