Bez właściwego zarządzania marketingowego żadna firma nie mogłaby utrzymać się długo na rynku, odnosić sukcesów i realizować celów sprzedażowych. Jednak sam ten proces obejmuje wiele obszarów i może wymagać współpracy wielu różnych osób w firmie. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, czym jest zarządzanie marketingowe, jakie są jego główne obszary i fazy oraz dlaczego jest tak ważne.
Co to jest zarządzanie marketingowe?
Zacznijmy od podstaw, czyli odpowiedzi na pytanie, czym jest zarządzanie marketingowe. Jest to proces planowania, organizowania, kontrolowania i monitorowania wszelkich działań związanych z promocją, sprzedażą i dystrybucją produktów lub usług, których celem jest osiągnięcie wybranych celów biznesowych.
Jest to także strategiczna funkcja zarządzania, która skupia się na zrozumieniu i zaspokajaniu potrzeb klientów oraz tworzeniu dla nich wartości. Wszystko to przyczynia się do zwiększenia sprzedaży, utrzymania lojalności klientów i osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na rynku.
Jakie są główne obszary zarządzania marketingowego?
Możemy wyróżnić kilka obszarów zarządzania marketingowego, a są to m.in.:
- Analiza rynku i otoczenia biznesowego – wszystko po to, aby zrozumieć trendy, preferencje klientów i działania konkurencji.
- Segmentacja rynku, targetowanie i pozycjonowanie – służą określeniu grupy docelowej, w celu precyzyjnego dostosowania oferty do ich potrzeb i preferencji.
- Budowanie marki – tworzenie swojej tożsamości, unikatowości produktu bądź usługi, a także budowanie lojalności klientów.
- Opracowanie kotlerowskiego marketingu mix – czyli po prostu opracowanie produktu, ceny, miejsca (dystrybucji) i promocji.
- Realizowanie działań promocyjnych – reklamy, public relations, sprzedaży osobistej, marketingu internetowego i wszelkich innych form komunikacji marketingowej.
- Mierzenie efektywności działań marketingowych – analiza danych, wskaźników, raportów i dostosowywanie do sytuacji strategii działania.
5 faz zarządzania marketingowego
Poruszając temat zarządzania marketingowego, warto również wspomnieć o jego 5 fazach:
- Badanie efektywności marketingowej.
- Analiza i wybór finalnych rynków działania.
- Tworzenie perspektyw marketingowych.
- Opracowywanie planów marketingowych.
- Przygotowywanie i nadzorowanie działalności marketingowej.
Każda z tych faz jest równie istotna, bowiem stanowi punkt wyjścia do kolejnej. Gdy już na samym początku źle bądź niestarannie podejdziemy do tematu, na końcu może się okazać, że zmarnowaliśmy czas i zasoby.
Dlaczego zarządzanie marketingowe jest ważne?
W skrócie, zarządzanie marketingowe jest ważne, ponieważ umożliwia firmom:
- budowanie relacji z klientami,
- generowanie popytu na swoje produkty lub usługi,
- osiąganie celów biznesowych,
- odpowiednie optymalizowanie zasobów – ludzkich, czasowych i finansowych,
- zmienianie i dopasowywanie swoich działań do potrzeb i oczekiwań klientów,
- budowanie marki na rynku,
- rywalizowanie z konkurencyjnymi firmami.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w procesie zarządzania marketingowego, zawsze możesz skorzystać z pomocy agencji marketingowej, która wesprze Cię i poprowadzi. W tym celu możesz sprawdzić Agencję Marketingową WUNDERTEAM, która specjalizuje się m.in. w zarządzaniu działaniami marketingowymi i ich wdrażaniem.