fbpx

Jak efektywnie używać LinkedIn?

by Redakcja Marketing PRO

Media społecznościowe na dobre zagościły do naszego codziennego życia. Bez względu na to, czy wykorzystujemy portale społecznościowe dla rozrywki, celów zawodowych czy też biznesowych to trudno jest nam dzisiaj bez nich funkcjonować. Zakładając konto na Facebooku, Instagramie, Twiterze czy też LinkedIn kierujemy się różnymi powodami. Posiadanie konta LinkedIn, może oznaczać, że interesuje nas poszukiwanie pracy, docieranie do potencjalnych klientów, budowanie wizerunku, pozyskiwanie informacji biznesowych czy też wyłącznie ciekawość. Ta platforma oferuje wszelkiego rodzaju możliwości rozwoju. Dla niektórych LinkedIn to tylko lub aż życiorys online, sieć kontaktów lub platforma do komunikacji.

Jak najlepiej korzystać z LinkedIn?

Wszystko zależy od tego jaki cel chcemy osiągnąć (np. znalezienie nowej pracy) oraz czy działamy wyłącznie uwzględniając swoje osobiste zamiary, czy też współpracujemy razem z zespołem w ramach social selling.
W obu przypadkach ważni są ludzie. Niby nic odkrywczego, ale to właśnie nasza sieć kontaktów może pomóc nam w docieraniu do właściwych osób decyzyjnych, z którymi podejmiemy współpracę biznesową, nawiążemy kontakt w sprawie pracy itp.

Jak efektywnie budować sieci kontaktów na LinkedIn?

Portale społecznościowe utwierdzają nas w przekonaniu, że możemy skutecznie rozszerzać nasze kontakty zawodowe prawie bez wysiłku. Jednak budowanie skutecznej sieci zawodowej wymaga więcej wysiłku niż tylko wysyłanie na ślepo zaproszeń do znajomych. Musimy myśleć bardziej strategicznie o budowaniu i utrzymywaniu relacji z naszymi kontaktami, ponieważ mogą one nas wspierać, ale również mogą uniemożliwiać osiągnięcie naszych celów zawodowych.

Z jednej strony, profesjonalne sieci pomagają nam w wzajemnym przekazywaniu informacji, inspirują nowymi pomysłami, ale również czasami ograniczają naszą ekspozycję na alternatywne poglądy. Bywa, że jesteśmy uwięzieni wciąż w tej samej bańce, otoczeni tymi samymi ludźmi, którzy wręcz przyklaskują każdemu słowu, które napiszemy na LinkedIn. Dlatego musimy bardzo dokładnie przemyśleć kontakty, z których składa się nasza sieć zawodowa i w razie potrzeby potrafić odnaleźć wśród naszych kontaktów właściwe osoby.

Pamiętajmy, że mając tzw. słabe relacje nie będziemy w stanie budować zaangażowania pod treściami, które będziemy publikować. To właśnie zaangażowanie pozwala nam budować zaufanie i dzielić się informacjami, które chcemy przekazywać innym.

Nie warto koncentrować się wyłącznie na garstce znajomych, bo otoczymy się sztucznymi adoratorami, którzy po pewnym czasie mogą się znudzić naszymi publikacjami. Nawiązanie nowych znajomości umożliwia docieranie do szerszego grona użytkowników LinkedIn.

Chociaż zarządzanie naszą siecią zawodową jest ważne, wielu z nas ma tendencję do pomijania działań networkingowych z powodu napiętych harmonogramów i braku natychmiastowych zwrotów. Kiedy jednak działania networkingowe są skuteczne? Gdy poświęcimy na to swój czas. A ile tego czasu potrzebujemy na LinkedIn? Tak naprawdę wszystko zależy od nas samych, bo możemy codziennie spędzać na tej platformie klika minut lub nawet kilka godzin.

Budowanie profesjonalnych sieci to przedsięwzięcie długoterminowe, które niekoniecznie przynosi natychmiastowe korzyści. Nieprawdą jest, że duża sieć kontaktów na LinkedIn ma znaczenie. Owszem to może pomóc, ale gdy tylko skupimy się na ilości kontaktów, nie patrząc kogo zapraszamy lub od kogo przyjmujemy zaproszenie to możemy za jakiś czas obudzić się z listą 30000 tys. „pustych” kontaktów.

Chcesz efektywnie używać LinkedIn?

Oto cztery ważne porady:

  • Zaangażuj się – jeśli szukasz pracy, czy też chcesz mieć profesjonalny biznesowy wizerunek to przebuduj profil. Bez odrobiny wysiłku i zaangażowania w uzupełnienie treści na profilu nic nie zyskasz, wciąż będziesz anonimowy. Zaoszczędzisz też odwiedzającym Twój profil sporo czasu, bo nikt nie będzie domyślał się co robisz, kim jesteś, czym się
    zajmujesz.
  • Buduj sieć kontaktów – nie otaczaj się na LinkedIn wyłącznie adoratorami. LinkedIn obecnie to najlepsza platforma biznesowa do pozyskiwania kontaktów z całego świata. Wysyłaj zaproszenia np. do osób z branży i nie bój się, że ktoś Ciebie może odrzucić. W rzeczywistym świecie nie wszyscy również z Tobą chcą rozmawiać. Gdy jesteś zaś na etapie poszukiwań pracy możesz pisać wiadomości do różnych osób, które zawodowo zajmują się rekrutacją.
  • Czas – ta platforma wymaga czasu oraz konsekwencji w działaniu. Niejednokrotnie spotkałam się z sytuacją, że osoby, którym głównie chodziło o pozyskiwanie potencjalnych klientów rezygnowały z LinkedIn po dwóch, trzech tygodniach. Ta platforma nie jest „pociągiem ekspresowym”. Z moich obserwacji wynika, że pisanie postów jest najbardziej problematyczne. Odpowiedź sobie na kilka pytań np: „Kogo interesować mają moje posty?”, „Co chcę przekazać pisząc treści?”, „Jaki wizerunek chcę budować?” – a pisanie postów będzie znacznie łatwiejsze.
  • Wyznacz sobie cele i ustal plan – cokolwiek w życiu robisz wymaga to pewnego przygotowania. Wyeliminuj ze swoich działań chaos, a wprowadź plan, który będziesz etapami realizować, a z czasem wyrobisz rutynowe nawyki, do których się po prostu przyzwyczaisz. Po prostu „bez pracy nie ma kołaczy”.

Pamiętajmy, że wszystkie media społecznościowe posiadają swoje algorytmy, które ewoluują, zmieniają się. LinkedIn również posiada swój algorytm, który także ulega pewnym modyfikacjom. Nie unikniemy tego, dlatego ważne jest, aby w miarę możliwości dostrzegać zmiany funkcjonowania platformy. Analizujmy to co robimy na LinkedIn, wyznaczajmy sobie własne, indywidualne mikrocele, dzięki temu faktycznie będziemy efektywnie korzystać z LinkedIn?

A Ty jak efektywnie korzystasz z LinkedIn? Jakie KPI sobie wyznaczyłeś?

0 Komentarz

Podobne artykuły

Zostaw komentarz

Strona używa ciasteczek, żeby lepiej dopasować optymalizować content. Akceptuje Więcej